Przejdź do menu Przejdź do treści

Konferencja – Kompetencje cyfrowe i AI – 2024

Ośrodek Badań nad Mediami IFP zaprasza na Międzynarodową Konferencję Naukową:

Tytuł konferencji: Kompetencje cyfrowe w edukacji 4.0.   wobec wyzwań cyfrowego społeczeństwa wiedzy oraz sztucznej inteligencji.  Praktyki edukacyjne, metody badania i pomiaru, narzędzia i instytucje

Konferencja w trybie hybrydowym (online, na platformie Teams);

Termin: 21-22.03.2024

Miejsce:  konferencja hybrydyczna

Główny organizator: Ośrodek Badań nad Mediami IFP Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

 

Conference title: Digital competences in education 4.0. to the challenges of the digital knowledge society and AI. Educational practices, research and measurement methods, tools and institutions

Hybrid conference (online, Teams);

Date: 21-22.03.2024

Venue: hybrid conference

Main organizer: IFP Media Research Center, University of the National Education Commission in Krakow

 

Komitet Naukowy i Organizacyjny Konferencji

Prof. Agnieszka Ogonowska (Ośrodek Badań nad Mediami IFP, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) – przewodnicząca

Prof. Katarína Fichnová (Constantine the Philosopher University, Faculty of Arts)

Prof. Łukasz Wojciechowski (University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, Faculty of Mass Media Communication)

Dr Jakub Kosek – sekretarz konferencji (Katedra Mediów i Badań Kulturowych IFP, Uniwersytet Edukacji Narodowej w Krakowie) 

Dr Agnieszka Urbańczyk – zastępca sekretarza konferencji  ((Katedra Mediów i Badań Kulturowych IFP, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Prof. Norbert Vrabec (University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, Faculty of Mass Media Communication)

Dr Rastislav Zábojník (University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava, Faculty of Mass Media Communication)

 

Intro:

Kompetencje cyfrowe odgrywają kluczową rolę wobec dysruptywnych zmian, które zachodzą  we współczesnej cywilizacji medialnej. To właśnie nowe cyfrowe media i technologie nadają kształt podstawowym wymiarom naszej aktywności: komunikacji, interakcji, edukacji, zabawie i pracy. Posiadanie i ustawiczne rozwijanie tych kompetencji w sposób zasadniczy wpływa na jakość naszego życia, relacje społeczne, rozwój innych umiejętności i kompetencji zawodowych. Kompetencje cyfrowe można zatem potraktować jako centralny zasób, który determinuje naszą pozycję społeczną oraz zdolność efektywnego i kreatywnego, a dodatkowo krytycznego myślenia i działania w cyfrowym społeczeństwie  wiedzy. Posiadanie tych kompetencji warunkuje również nasz udział w życiu politycznym i obywatelskim, umiejętność korzystania z repozytoriów cyfrowych oraz nowoczesnych narzędzi służących rozwojowi naszej wiedzy, umiejętności i postaw powiązanych z różnymi dziedzinami życia. W ramach konferencji zachęcamy do wymiany poglądów praktyków i badaczy, przedstawicieli instytucji akademickich i instytucji edukacyjnych, którzy badają, rozwijają i doskonalą zarówno wiedzę, jak i praktyczne umiejętności związane z kompetencjami cyfrowymi, sztuczną inteligencją oraz edukacją medialną 4.0.

 

Zagadnienia ramowe:

Sposoby definiowania kompetencji cyfrowych i ich komponentów w zaleceniach UE, KE oraz UNESCO

Kompetencje cyfrowe 4.0 w odniesieniu do kompetencji kluczowych oraz wyzwań  cyfrowego społeczeństwa wiedzy  oraz rozwiązań opartych na AI i sztucznych sieciach neuronowych

Kompetencje cyfrowe w kontekście cyfrowej transformacji rynku pracy i wyzwań przemysłu 4.0.

Katalogi  i modele kompetencji kluczowych w krajach europejskich

Bazowe kompetencje językowe, komunikacyjne, poznawcze, społeczne i wykonawcze oraz ich rola w rozwijaniu kompetencji cyfrowych

Kompetencje transwersalne i „kompetencje miękkie” i ich rola w rozwoju kompetencji cyfrowych

Polityki edukacyjne i treści kształcenia w zakresie media literacy w krajach UE

Metody i narzędzia pomiaru kompetencji cyfrowych i profile kompetencji w odniesieniu do konkretnych grup wiekowych, poziomów kształcenia oraz grup zawodowych

Komponenty kompetencji cyfrowych oraz metody ich rozwijania w odniesieniu do psychologii biegu ludzkiego życia oraz założeń edukacji ustawicznej

Kompetencje cyfrowe w edukacji formalnej i nieformalnej: praktyki i strategie medialne

Rola kompetencji cyfrowych oraz SI dla rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego

Rola kompetencji cyfrowych dla programów zrównoważonego rozwoju

Rozwój kompetencji cyfrowych w środowiskach VR i AR

Edukacja cyfrowa w szkołach i uniwersytetach w Europie: praktyki i polityki edukacyjne oraz treści kształcenia

Edukacja cyfrowa a projekty artystyczne i kulturowe w XXI wieku: analiza konkretnych działań i prezentacja dobrych praktyk

Edukacja cyfrowa w kontekście rozwoju przemysłów kreatywnych, kultury partycypacji i demokratyzacji sztuki i kultury współczesnej oraz wyzwań SI

Problematyka edukacji włączającej w odniesieniu do kształcenia kompetencji cyfrowych

Cyfrowe (samo)wykluczenie: uwarunkowania ekonomiczne, psychologiczne i środowiskowe

Myślenie proinnowacyjne i kreatywne w rozwoju kompetencji cyfrowych

Koncepcja T-kształtnych kompetencji (T-shaped skills) wobec wyzwań transformacji cyfrowych

Rola kompetencji cyfrowych w promocji twórczości artystycznej, filmowej i muzycznej

Kompetencje cyfrowe a profilaktyka zachowań ryzykownych w sieci oraz patologicznych form korzystania z nowych technologii i mediów cyfrowych

Kompetencje cyfrowe a dezinformacja oraz zagrożenia hybrydowe

Systemowe kształcenia nauczycieli i edukatorów media literacy w odniesieniu do wyzwań edukacji 4.0

Krajowe instytucje odpowiedzialne za monitorowanie i wdrażanie działań edukacyjnych związanych z kompetencjami cyfrowymi oraz media literacy

Sztuczna inteligencja: szanse i zagrożenia dla edukacji

 

Intro:

Digital competences play a key role in the face of disruptive changes that are taking place in the contemporary media civilization. It is the new digital media and technologies that give shape to the basic dimensions of our activities: communication, interaction, education, play and work. Possessing and constantly developing these competences has a significant impact on the quality of our lives, social relations, development of other skills and professional competences. Digital competences can therefore be treated as a central resource that determines our social position and the ability to effectively and creatively, and additionally critically think and act in a digital knowledge society. Possession of these competences also determines our participation in political and civic life, the ability to use digital repositories and modern tools to develop our knowledge, skills and attitudes related to various areas of life. As part of the conference, we encourage the exchange of views of practitioners and researchers, representatives of academic and educational institutions who research, develop and improve both knowledge and practical skills related to digital competences and media education 4.0.

 

Framework issues: 

Ways of defining digital competences and their components in the EU, EC and UNESCO recommendations

Digital competences 4.0 in relation to key competences and challenges of the digital knowledge society and solutions based on AI and artificial neural networks

Digital competences in the context of digital transformation of the labour market and the challenges of industry 4.0.

Catalogs and models of key competences in European countries

Basic language, communication, cognitive, social and executive competences and their role in developing digital competences

Transversal competences and „soft competences” and their role in the development of digital competences

Educational policies and content of media literacy education in EU countries

Methods and tools for measuring digital competences and competence profiles in relation to specific age groups, levels of education and professional groups

Components of digital competences and methods of their development in relation to the psychology of the course of human life and the assumptions of lifelong education

Digital competences in formal and informal education: media practices and strategies

The role of digital competences and AI-based solutions for the development of democracy and civil society

The role of digital competences for sustainable development programmes

Development of digital competences in VR and AR environments

Digital Education in Schools and Universities in Europe: Educational Practices, Policies and Learning Content

Digital education and artistic and cultural projects in the 21st century: analysis of specific activities and presentation of good practices

Digital education in the context of the development of creative industries, culture of participation and democratization of art and contemporary culture  and the challenges of AI

The issues of inclusive education in relation to the development of digital competences

Digital (self-)exclusion: economic, psychological and environmental determinants

Pro-innovation and creative thinking in the development of digital competences

The concept of T-shaped skills in the face of the challenges of digital transformation

The role of digital competence in the promotion of artistic, film and music creativity

Digital competences and the prevention of risky behaviors on the Internet and pathological forms of using new technologies and digital media

Digital competences and disinformation and hybrid threats

Systemic education of teachers and educators media literacy in relation to the challenges of education 4.0

National institutions responsible for monitoring and implementing educational activities related to digital competences and media literacy

Artificial Intelligence: Opportunities and Threats to Education

 

Informacje organizacyjne:

– Zgłoszenia propozycji referatów należy przesyłać do końca lutego 2024 roku za pośrednictwem formularza dostępnego pod adresem: https://forms.gle/HaHVffqqRS1Ae2US7.

– Adres kontaktowy: conf.kompetencjecyfrowe@gmail.com.

Opłaty konferencyjne:

– Uczestnicy czynni w trybie online: bezpłatnie.

– Uczestnicy czynni w trybie stacjonarnym: 350 zł. Wpłaty należy dokonać na konto Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej po uzyskaniu informacji od Organizatorów o przyjęciu zgłoszonego referatu.

 

Organizational information:

Conference fees:

  • Online participation: free of charge.
  • Stationary participation: PLN 350, payable to the account of the University of the National Education Commission. After receiving information that the presentation proposal has been accepted, the participant receives transfer details.