Przejdź do menu Przejdź do treści

ZESPÓŁ BADAŃ TECHNIK MULTIMEDIALNYCH, ZDALNYCH I MOBILNYCH W EDUKACJI

Cel działania: badanie funkcjonowania i upowszechnianie celowego stosowania w edukacji multimediów, technik mobilnych i zdalnych w kontekstach konwergencji mediów, przemysłu kulturowego, kultury popularnej i masowej, edutainmentu oraz show biznesu.

 

Kierownik:  dr hab. Anna Ślósarz

Współpracownicy: Prof. Antonio Dos Reis (University of Extramadura, Hiszpania), dr hab. Małgorzata Latoch-Zielińska (UMCS, Instytut Filologii Polskiej), dr hab. Małgorzata Nodzyńska (Instytut Biologii), dr Aleksandra Dziak (KUL, Instytut Filologii Polskiej), dr Tadeusz Ratusinski (UP, Instytut Matematyki), mgr Lechosław Hojnacki (Kolegium Nauczycielskie w Bielsku Białej), mgr Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska (UP, Instytut Pedagogiki).

Cel działania: badanie funkcjonowania i upowszechnianie celowego stosowania w edukacji multimediów, technik mobilnych i zdalnych w kontekstach konwergencji mediów, przemysłu kulturowego, kultury popularnej i masowej, edutainmentu oraz show biznesu.

Plany działania zespołu – prezentacja (obejrzyj) przygotowana przez dr Aleksandrę Dziak.

Formy działania:

  1. Badanie:
  1. ideologicznych matryc zakodowanych w multimedialnych kontekstach szkolnych lektur (w Polsce, krajach Europy Środkowej, Zachodniej, Rosji i Australii) oraz ich denaturalizacja i porównywanie;
  2. relacji mainstreamowego dyskursu medialnego do matryc ideologicznych wpisanych w tradycję, szkolny kanon lektur i obecnych w komunikowaniu społecznym;
  3. wpływu multimediów na recepcję tekstu literackiego;
  4. zachowań i interakcji uczestników w zdalnych oraz hybrydowych formach nauczania w Polsce i za granicą;
  5. dydaktycznej efektywności stosowanych w nauczaniu na odległość: forów, słowników pojęć, czatów, wiki, krzyżówek, quizów itp. Porównywanie proporcji materiałów tekstowych, wizualnych, audialnych i audiowizualnych;
  6. funkcjonowania m-learningu (obudowa dydaktyczna, zasoby, oprogramowanie, możliwości i praktyki dydaktycznego zastosowania: telefonu komórkowego, tabletu, smartfonu, kamery, aparatu fotograficznego, dyktafonu).
  1. Przeprowadzanie eksperymentów dotyczących dydaktycznej skuteczności multimediów, e-learningu i technologii mobilnych, a także związanych z nimi interakcji.
  2. Upowszechnianie rozwiązań dydaktycznych i dobrych praktyk:
  1. Udostępnianie kursów nauczania na odległość nauczycielom w celu obserwacji relacji uczestników, sposobów oceniania, prezentowania materiałów itp.
  2. Organizowanie spotkań dla nauczycieli akademickich i szkolnych – prezentacja badań, rozwiązań dydaktycznych i wymiana doświadczeń.
  3. Bieżące doradztwo dla nauczycieli prowadzących nauczanie na odległość i stosujących technologie mobilne w celach dydaktycznych.
  1. Stworzenie ogólnodostępnych (dla osób zarejestrowanych i zalogowanych) kursów nauczania na odległość, w którym byłyby przedstawione:
  1. Podstawowe zasady kształtowania relacji między uczestnikami i uczestników z prowadzącym e-learning, oceniania, przestrzegania praw autorskich itp.
  2. Cele oraz zasady wprowadzania i możliwości m-learningu.
  3. Przykładowe scenariusze lekcji z wykorzystaniem e-learningu i technologii mobilnych.
  1. Inspirowanie powstawania, promowanie i publikowanie badawczych prac licencjackich, magisterskich i doktorskich na temat multimediów, e-learningu oraz m-learningu.
  2. Określanie potrzeb szkoleniowych i włączanie do programów studiów nauczycielskich zagadnień e-learningu i technologii mobilnych w edukacji.
  3. Publikowanie wyników badań, propozycji dydaktycznych na stronie internetowej Zespołu, w czasopismach, broszurach, książkach, na konferencjach, warsztatach.

Ślósarz Anna – Efektywne i nieefektywne elementy nauczania na odległość 2014 –> pobierz