Ogólnopolska Konferencja Naukowa nt. Współczesne strategie, narzędzia i metody badania mediów i literatury (3-4.12.2019)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa nt. Współczesne strategie, narzędzia i metody badania mediów i literatury (3-4.12. 2019)
Konferencja dedykowana profesorowi UP dr hab. Zbigniewowi Bauerowi w 5. rocznicę śmierci i 67. rocznicę urodzin
W tym roku upływa 5. lat od śmierci naszego Kolegi, profesora Zbigniewa Bauera, wybitnego badacza mediów teoretyka literatury. Z okazji tej rocznicy, celem upamiętnienia Jego dorobku naukowego oraz szczególnego miejsca, jakie zajmował w środowisku polskich badaczy oraz naszej społeczności akademickiej, zwłaszcza tych, których prace dotyczą zjawisk literackich i nowomedialnych, pragniemy zorganizować konferencję naukową. Jest ona poświęcona zagadnieniom, które Profesor Zbigniew Bauer podejmował w swoich badaniach, referatach, artykułach i książkach. Oferta tych zagadnień jest bardzo szeroka, tak szeroka jak zainteresowania Profesora. Chcemy bowiem zachęcić do udziału w konferencji grono badaczy, którzy w swojej refleksji podejmują zagadnienia związane ze współczesną cywilizacją medialną, zwłaszcza na polu badań medioznawczych, kulturoznawczych i literaturoznawczych.
Zapraszamy uczestników do refleksji naukowej na temat następujących zagadnień:
- media tradycyjne i nowe media w perspektywie badań inter- i transdyscyplinarnych;
- metody jakościowe i ilościowe w badaniach mediów jako instytucji, produktów i tekstów medialnych (polityka, ekonomia mediów; technologie w przemysłach medialnych);
- posthumanistyka, transhumanistyka, neurokognitywizm jako nowe paradygmaty badań nad mediami i literaturą;
- media i literatura: pola przepływów i nowe praktyki adaptacyjne (intertekstualność, inter – i transmedialność); literatura sieciowa i literatura w sieci; cyfrowa literatura i jej nowe obiegi medialne; reportaż między mediami a literaturą;
- estetyka i inofoestetyka nowych mediów a praktyki odbiorcze i produkcyjne;
- opowieści transmedialne w perspektywie badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i medialnych;
- praktyki społeczne i recepcyjno-produkcyjne użytkowników mediów i literatury w kulturze Web 2.0/ Web 3.0;
- dziennikarstwo w nowych mediach: współczesne badania i tendencje na rynku nowych mediów;
- język i cechy nowych mediów, nowe gatunki i formaty medialne a przemiany współczesnej (cyfrowej) kultury i jej użytkowników;
- rynek mediów w Polsce na tle tendencji europejskich i pozaeuropejskich;
- badania nad mediatyzacją i tabloidyzację sfery publicznej; społeczna odpowiedzialność mediów i twórców przekazów medialnych;
- polityzacja mediów i konsekwencje społeczne tego procesu;
- (nowe) kompetencje medialne i cyfrowe a rozwój społeczeństwa obywatelskiego;
- etyka w dziennikarstwie i krytyce literackiej.
- Sieć jako metafora medialna i pole interakcji społecznych w cyberrzeczywistości;
- badania nad mediami i literaturą w obszarze nauk o komunikacji społecznej i mediach;
- tradycja szkoły frankfurckiej w badaniach nad literaturą i mediami;
- teorie recepcji w badaniach medio- i literaturoznawczych.
Zgłoszenia przyjmujemy od 20.03.19 do 10. 11.19. Zgłoszenie (imię i nazwisko, afiliacja, tytuł naukowy, temat referatu, abstrakt) prosimy przesyłać pod adres mailowy: obm@up.krakow.pl z dopiskiem: strategie badania mediów
Planowana jest publikacja pokonferencyjna.
Opłata konferencyjna wynosi: 360 zł; doktoranci – 200 zł (płatne na konto Uczelni po otrzymaniu potwierdzenia od organizatorów o akceptacji referatu do wygłoszenia.
Patronat nad konferencją objęło Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej. Wszystkich członków PTKS obowiązuje ulgowa opłata konferencyjna w wysokości 320 zł.
Wpłat należy dokonać do 20.11.br. na konto Uczelni: 71 1240 4722 1111 0000 4852 4687, w tytule przelewu prosimy wpisać: imię i nazwisko uczestnika wraz z numerem DK-412.