Projekt: Pokolenie Alfa: strategie medialne i preferencje cyfrowe oraz nowe „kolaboratywne” metody badania (2024 – )
Zespół badawczy:
prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
dr hab. Agnieszka Walecka-Rynduch, prof. UJ
Uniwersytet Jagielloński
Założenia projektu
Pierwszy projekt badawczy (por. Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, realizowany w latach 2018-2023), dotyczący prawidłowego rozpoznania pokoleniowych kompetencji cyfrowych i działanie w duchu medioznawstwa stosowanego, zainspirował nas do podjęcia kolejnego projektu badawczego. Tym razem przedmiotem badania jest pokolenia ALFA (sam termin został stworzony przez badacza pokoleń i futurologa, Mark McCrindle w 2005 roku).
Cechy opisujące tą generację:
- pokolenie Alfa (Alpha) – urodzeni w latach 2010–2025;
- pokolenie Alfa (Alpha) – określane też jako „Always on” (zawsze podłączeni), „Net Gen” (pokolenie sieci), „Digital Natives” (cyfrowi tubylcy), „Google Kids”.
- niezwykle zróżnicowane kulturowo, z dostępem do informacji, jakiego nie doświadczyły żadne wcześniejsze generacje. Liderzy przyszłości, będący całkowicie „na ty” z technologią;
- wykazują relatywnie wysoką gotowość technologiczną oraz wewnętrzną motywację do rozwoju cyfrowych kompetencji wykonawczych i proaktywną otwartą postawę na nowe technologie;
Punktem wyjścia dla powadzonych badań jest:
- istotne przesunięcie w metodach badawczych – perspektywa aktorów (przedstawicieli pokolenia alfa) i obserwatorów (badaczy) zostaje zastąpiona projektami kolaboratywnymi,w których badani funkcjonują także jako eksperci;
podejście systemowe w badaniach – jego przedmiotem/uczestnikami są wszystkie kluczowe podmioty/środowiska społeczne obecne w życiu pokolenia alfa, tj. nauczyciele, pedagodzy, rówieśnicy, ewentualnie rodzice.