Przejdź do menu Przejdź do treści

Program konferencji „Cyfrowa kolonizacja a opór epistemiczny, kompetencje cyfrowe i edukacja medialna 4.0”

W dniach 19-21 listopada 2025 r. odbędzie się w trybie online Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa pt. Cyfrowa kolonizacja a opór epistemiczny, kompetencje cyfrowe i edukacja medialna 4.0. Przedstawiamy program konferencji.

The International Interdisciplinary Scientific Conference titled Digital Colonization and Epistemic Resistance, Digital Competences, and Media Education 4.0 will be held online on November 19–21, 2025. We are pleased to present the conference program.

PROGRAM / PROGRAMME

19 listopada 2025 r. (środa)

November 19, 2025 (Wednesday)

Godzina / Time Prelegent / Speaker Tytuł wystąpienia / Title of Presentation
12:00-12:30 prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska Oficjalne otwarcie obrad. Powitanie Uczestniczek i Uczestników konferencji / Official Opening and Welcome to the Participants
12:30-14:50 moderacja / moderation: dr Bożena Jaskowska PANEL I 

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Ośrodek Badań nad Mediami)

Media Education 4.0 in the Face of the Challenges of Networked Postmodernity

Prof. Shelbey Rosengarten

(St. Petersburg College)

Media Literacy for Science Literacy: A Teaching Project 

Prof. Daniel Macías-Fernández

Irina Salcines-Talledo, Phd

María Ibáñez Oreña

(University of Cantabria)

Media education for families as resistance to the digital empire

prof. Renee Hobbs 

(University of Rhode Island)

Raising Humans in a Machine-Made World: Confronting AI and Machine Learning in Family and School Life
Dyskusja / Discussion  
14:50-15:00 Przerwa kawowa / Coffee break
15:00-17:30 moderacja / moderation: dr Konrad Zielonka PANEL II

dr hab. prof. UKEN Magdalena Stoch

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Widzialność, władza, algorytm: kto ma głos w cyfrowej sferze publicznej?

dr hab. prof. UAM Natalia Walter

(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Pokolenie AI: Rola szkoły w rozwijaniu krytycznego myślenia, tworzenia treści cyfrowych i umiejętności programowania

dr hab. prof. UKEN Marek Pieniążek

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Autentyczność w dobie masowej reprodukcji tekstów. Performatywność jako narzędzie krytyczne

mgr Agata Teutsch 

(Szkoła Doktorska Nauk Społecznych UJ / Fundacja Autonomia)

Nowe technologie i tzw. sztuczna generatywna inteligencja a płeć – wzrost uprzedzeń, nierówności i przemocy czy szansa na emancypację?
Dyskusja / Discussion

20 listopada 2025 r. (czwartek)

November 20, 2025 (Thursday)

10:00-11:50 moderacja / moderation: dr Agnieszka Urbańczyk PANEL III 

dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens

(Consulting & Training Pamula-Behrens)

W drodze do dwujęzyczności – między edukacją medialną 4.0 a inkluzywnością

dr hab. prof. AGH Anna Maj 

(Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)

Strefa AI @ Śląski Festiwal Nauki jako przestrzeń edukacji medialnej 4.0. Założenia badawcze, idee i praktyki kuratorskie

Antonia Ramírez-García, PhD,

Rocío Gómez Moreno, PhD

(Universidad de Córdoba)

From parental mediation to inverse mediation: A generaltional transition in the use of electronic devices

Maarit Jaakkola, PhD

(University of Gothenburg)

Decolonizing AI through culturally sensitive pedagogies: Media education 4.0 for protecting and developing minoritized languages and minority cultures
Dyskusja / Discussion
11:50-12:00 Przerwa kawowa / Coffee break
12:00-14:30 moderacja / moderation: prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska PANEL IV
 

dr hab. Rafał Maciąg, prof. UJ

(Uniwersytet Jagielloński)

Trajektorie tokenów jako reprezentacja wiedzy w dużych modelach językowych

dr Tomasz Słapczyński

(Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

Sztuczna inteligencja jako narzędzie wojny informacyjnej: nowe oblicze cyfrowej kolonizacji 

dr Mariola Kinal

(Uniwersytet Rzeszowski)

Sztuczna inteligencja w edukacji wczesnoszkolnej: ramy prawne, perspektywa praw dziecka i dźwignie dydaktyczne

mgr Karolina Lemieszkiewicz-Sosnowska

(Szkoła Główna Handlowa)

Od oporu do sprawczości: eksperymentowanie a innowacje cyfrowe

mgr Martyna Jankowska

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Jak LinkedIn kształtuje zawodową tożsamość pokolenia Z – między autoprezentacją a algorytmem

lic. Franciszek Kołpanowicz,

mgr Dante Fajfer

(Episteme AI)

Dialektyka relacji człowieka z narzędziem i maszyną w dobie rewolucji AI.  Czy w filozofii Karola Marksa znaleźć można nieoczywiste inspiracje dla nowego spojrzenia na pracę z AI?
Dyskusja / Discussion
14:30-16:00 Przerwa obiadowa / Lunch break
16:00-17:30 moderacja / moderation: dr Ewelina Jarosz PANEL V

prof. Paul Catanese

(Independent Artist and Scholar)

Spectral Imprints: Three Forms of Erasure in Creative Practice with Artificial Intelligence

mgr Milena Gajewska,

prof. UKEN dr hab. Władysław M. Kolasa  

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

All Eyes on the Algorithm: Narratives of Conflict in Networked Worlds

Mgr. Michal Radošinský

Mgr. Tomáš Tinák

(University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava)

The Crisis of Reality in the Age of AI: A Case Study of the Reception of a Controversial Video on Facebook
Dyskusja / Discussion

21 listopada 2025 r. (piątek)

November 21, 2025 (Friday)

9:30-11:30 moderacja / moderation: prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska PANEL VI

dr Michał Grabowski

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Muzeum jako przestrzeń interpretacji, kompetencji kulturowych i krytycznego myślenia
dr Judyta Pogonowicz Rola teatru w rozwoju kompetencji cyfrowych na przykładzie spektakli Łukasza Twarkowskiego

dr Ewelina Jarosz

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Ruch hydroseksualny: sztuka, współnota i ekotechnologia

mgr Kinga Banasik  

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Algorytmy pamięci. Narracje historyczne w przestrzeni cyfrowej na podstawie konta poznajcie.rubinsteinow
Dyskusja / Discussion
11:30-11:45 Przerwa kawowa / Coffee break
11:45-14:00 moderacja / moderation: dr Jakub Kosek PANEL VII

dr Ewelina Jarosz

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Eksponując zejście do wraku akademii Kapitałocenu. Błękitny zwrot w edukacji kulturoznawczej w Polsce

Szymon Maziarz

(Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania)

Uwarunkowania komunikacyjne Gen Z jako determinanty rozwoju edukacji medialnej

Anna Krzyworączka

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie,  Uniwersytet Jagielloński)

Społeczeństwo w erze dezinformacji – dlaczego media generują mity i co z tym zrobić

Sandra Kubiak

(Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)

Publikowanie wizerunku i danych osobowych dzieci przez placówki edukacyjne- analiza zjawiska jako przykładu kolonizacji cyfrowe

mgr Piotr Bukański 

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Sztuczna inteligencja jako narzędzie i podmiot cyfrowej kolonizacji. Analiza krytyczna algorytmów fact-checkingowych
Dyskusja / Discussion
14:00-15:00 Przerwa obiadowa / Lunch break
15:00-17:30 moderacja / moderation: dr Michał Grabowski PANEL VIII

prof. Paulo Falcão Alves

(Universidade do Algarve)

Artificial Intelligence and journalistic ethics: A reflection about the end of democracy and critical thinking

dr hab., prof. UKEN Rafał Solewski

(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)

Idea polska w sztuce nowych mediów – kultywowanie wobec marginalizacji. Propozycja edukacyjna

mgr Maria Kądziela-Niemczynowicz

(Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego)

Edukacja medialna w epoce algorytmów: rola klasyfikacji wiekowej w kształtowaniu kompetencji odbiorczych

Aleksandra Głuszczyńska vel Głuszczyk  

(Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

Dekolonizacja danych a prawo do samostanowienia informacyjnego, czyli ku nowemu paradygmatowi suwerenności danych w prawie międzynarodowym
Dyskusja / Discussion
prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska Podsumowanie obrad i zakończenie konferencji / Conference summary and closing remarks

Program konferencji może ulec zmianie / The conference program is subject to change.