Program konferencji „Cyfrowa kolonizacja a opór epistemiczny, kompetencje cyfrowe i edukacja medialna 4.0”

W dniach 19-21 listopada 2025 r. odbędzie się w trybie online Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa pt. Cyfrowa kolonizacja a opór epistemiczny, kompetencje cyfrowe i edukacja medialna 4.0. Przedstawiamy program konferencji.
The International Interdisciplinary Scientific Conference titled Digital Colonization and Epistemic Resistance, Digital Competences, and Media Education 4.0 will be held online on November 19–21, 2025. We are pleased to present the conference program.
PROGRAM / PROGRAMME
19 listopada 2025 r. (środa)
November 19, 2025 (Wednesday)
| Godzina / Time | Prelegent / Speaker | Tytuł wystąpienia / Title of Presentation |
| 12:00-12:30 | prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska | Oficjalne otwarcie obrad. Powitanie Uczestniczek i Uczestników konferencji / Official Opening and Welcome to the Participants |
| 12:30-14:50 | moderacja / moderation: dr Bożena Jaskowska | PANEL I |
|
prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Ośrodek Badań nad Mediami) |
Media Education 4.0 in the Face of the Challenges of Networked Postmodernity | |
|
Prof. Shelbey Rosengarten (St. Petersburg College) |
Media Literacy for Science Literacy: A Teaching Project | |
|
Prof. Daniel Macías-Fernández Irina Salcines-Talledo, Phd María Ibáñez Oreña (University of Cantabria) |
Media education for families as resistance to the digital empire | |
|
prof. Renee Hobbs (University of Rhode Island) |
Raising Humans in a Machine-Made World: Confronting AI and Machine Learning in Family and School Life | |
| Dyskusja / Discussion | ||
| 14:50-15:00 | Przerwa kawowa / Coffee break | |
| 15:00-17:30 | moderacja / moderation: dr Konrad Zielonka | PANEL II |
|
dr hab. prof. UKEN Magdalena Stoch (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Widzialność, władza, algorytm: kto ma głos w cyfrowej sferze publicznej? | |
|
dr hab. prof. UAM Natalia Walter (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) |
Pokolenie AI: Rola szkoły w rozwijaniu krytycznego myślenia, tworzenia treści cyfrowych i umiejętności programowania | |
|
dr hab. prof. UKEN Marek Pieniążek (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Autentyczność w dobie masowej reprodukcji tekstów. Performatywność jako narzędzie krytyczne | |
|
mgr Agata Teutsch (Szkoła Doktorska Nauk Społecznych UJ / Fundacja Autonomia) |
Nowe technologie i tzw. sztuczna generatywna inteligencja a płeć – wzrost uprzedzeń, nierówności i przemocy czy szansa na emancypację? | |
| Dyskusja / Discussion | ||
20 listopada 2025 r. (czwartek)
November 20, 2025 (Thursday)
| 10:00-11:50 | moderacja / moderation: dr Agnieszka Urbańczyk | PANEL III |
|
dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens (Consulting & Training Pamula-Behrens) |
W drodze do dwujęzyczności – między edukacją medialną 4.0 a inkluzywnością | |
|
dr hab. prof. AGH Anna Maj (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie) |
Strefa AI @ Śląski Festiwal Nauki jako przestrzeń edukacji medialnej 4.0. Założenia badawcze, idee i praktyki kuratorskie | |
|
Antonia Ramírez-García, PhD, Rocío Gómez Moreno, PhD (Universidad de Córdoba) |
From parental mediation to inverse mediation: A generaltional transition in the use of electronic devices | |
|
Maarit Jaakkola, PhD (University of Gothenburg) |
Decolonizing AI through culturally sensitive pedagogies: Media education 4.0 for protecting and developing minoritized languages and minority cultures | |
| Dyskusja / Discussion | ||
| 11:50-12:00 | Przerwa kawowa / Coffee break | |
| 12:00-14:30 | moderacja / moderation: prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska | PANEL IV |
|
dr hab. Rafał Maciąg, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński) |
Trajektorie tokenów jako reprezentacja wiedzy w dużych modelach językowych |
|
|
dr Tomasz Słapczyński (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) |
Sztuczna inteligencja jako narzędzie wojny informacyjnej: nowe oblicze cyfrowej kolonizacji | |
|
dr Mariola Kinal (Uniwersytet Rzeszowski) |
Sztuczna inteligencja w edukacji wczesnoszkolnej: ramy prawne, perspektywa praw dziecka i dźwignie dydaktyczne | |
|
mgr Karolina Lemieszkiewicz-Sosnowska (Szkoła Główna Handlowa) |
Od oporu do sprawczości: eksperymentowanie a innowacje cyfrowe | |
|
mgr Martyna Jankowska (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Jak LinkedIn kształtuje zawodową tożsamość pokolenia Z – między autoprezentacją a algorytmem | |
|
lic. Franciszek Kołpanowicz, mgr Dante Fajfer (Episteme AI) |
Dialektyka relacji człowieka z narzędziem i maszyną w dobie rewolucji AI. Czy w filozofii Karola Marksa znaleźć można nieoczywiste inspiracje dla nowego spojrzenia na pracę z AI? | |
| Dyskusja / Discussion | ||
| 14:30-16:00 | Przerwa obiadowa / Lunch break | |
| 16:00-17:30 | moderacja / moderation: dr Ewelina Jarosz | PANEL V |
|
prof. Paul Catanese (Independent Artist and Scholar) |
Spectral Imprints: Three Forms of Erasure in Creative Practice with Artificial Intelligence | |
|
mgr Milena Gajewska, prof. UKEN dr hab. Władysław M. Kolasa (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
All Eyes on the Algorithm: Narratives of Conflict in Networked Worlds | |
|
Mgr. Michal Radošinský Mgr. Tomáš Tinák (University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava) |
The Crisis of Reality in the Age of AI: A Case Study of the Reception of a Controversial Video on Facebook | |
| Dyskusja / Discussion | ||
21 listopada 2025 r. (piątek)
November 21, 2025 (Friday)
| 9:30-11:30 | moderacja / moderation: prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska | PANEL VI |
|
dr Michał Grabowski (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Muzeum jako przestrzeń interpretacji, kompetencji kulturowych i krytycznego myślenia | |
| dr Judyta Pogonowicz | Rola teatru w rozwoju kompetencji cyfrowych na przykładzie spektakli Łukasza Twarkowskiego | |
|
dr Ewelina Jarosz (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Ruch hydroseksualny: sztuka, współnota i ekotechnologia | |
|
mgr Kinga Banasik (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Algorytmy pamięci. Narracje historyczne w przestrzeni cyfrowej na podstawie konta poznajcie.rubinsteinow | |
| Dyskusja / Discussion | ||
| 11:30-11:45 | Przerwa kawowa / Coffee break | |
| 11:45-14:00 | moderacja / moderation: dr Jakub Kosek | PANEL VII |
|
dr Ewelina Jarosz (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Eksponując zejście do wraku akademii Kapitałocenu. Błękitny zwrot w edukacji kulturoznawczej w Polsce | |
|
Szymon Maziarz (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania) |
Uwarunkowania komunikacyjne Gen Z jako determinanty rozwoju edukacji medialnej | |
|
Anna Krzyworączka (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński) |
Społeczeństwo w erze dezinformacji – dlaczego media generują mity i co z tym zrobić | |
|
Sandra Kubiak (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) |
Publikowanie wizerunku i danych osobowych dzieci przez placówki edukacyjne- analiza zjawiska jako przykładu kolonizacji cyfrowe | |
|
mgr Piotr Bukański (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Sztuczna inteligencja jako narzędzie i podmiot cyfrowej kolonizacji. Analiza krytyczna algorytmów fact-checkingowych | |
| Dyskusja / Discussion | ||
| 14:00-15:00 | Przerwa obiadowa / Lunch break | |
| 15:00-17:30 | moderacja / moderation: dr Michał Grabowski | PANEL VIII |
|
prof. Paulo Falcão Alves (Universidade do Algarve) |
Artificial Intelligence and journalistic ethics: A reflection about the end of democracy and critical thinking | |
|
dr hab., prof. UKEN Rafał Solewski (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) |
Idea polska w sztuce nowych mediów – kultywowanie wobec marginalizacji. Propozycja edukacyjna | |
|
mgr Maria Kądziela-Niemczynowicz (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego) |
Edukacja medialna w epoce algorytmów: rola klasyfikacji wiekowej w kształtowaniu kompetencji odbiorczych | |
|
Aleksandra Głuszczyńska vel Głuszczyk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) |
Dekolonizacja danych a prawo do samostanowienia informacyjnego, czyli ku nowemu paradygmatowi suwerenności danych w prawie międzynarodowym | |
| Dyskusja / Discussion | ||
| prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska | Podsumowanie obrad i zakończenie konferencji / Conference summary and closing remarks | |
Program konferencji może ulec zmianie / The conference program is subject to change.
Badania Media