Przejdź do menu Przejdź do treści

„Generacje medialne”: charakterystyka pokoleniowa, media dominujące, strategie i działania twórcze

Młodzi ludzie i media

Organizator: Ośrodek Badań nad Mediami IFP Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, ul. Podchorążych 2

Data: 20-21.03.2025 – konferencja w formule hybrydowej

Zarówno w tekstach naukowych, głównie z zakresu medioznawstwa, komunikologii i pedagogiki/psychologii/socjologii/antropologii mediów oraz kulturoznawstwa medialnego, jak i w artykułach publicystycznych pojawiają się badania dotyczące poszczególnych generacji medialnych. Głównym przedmiotem zainteresowania ich autorów, a także twórców treści i produktów medialnych są generacje X,Y, Z i Alfa oraz specyficzne dla nich strategie korzystania z mediów. Właściwe rozpoznanie pokoleniowych preferencji kulturowych, aktywności sieciowych oraz dominujących form komunikacji społecznej staje się celem interdyscyplinarnych badań naukowych oraz raportów instytucji zajmujących się problematyką: edukacji, marketingu, przemysłów kreatywnych, polityki czy sztuki. Istotnym aspektem tych badań są również działania kulturotwórcze, polityczne, artystyczne, aktywizm sieciowy, które są domeną poszczególnych pokoleń medialnych i konkretnych neoplemion.

W kontekście tematyki konferencji proponujemy Państwu namysł nad następującymi zagadnieniami:

  • Pokolenia medialne i ich charakterystyki socjodemograficzne oraz wzorce użytkowania mediów: raporty i badania własne
  • Pokolenia medialne w Polsce i na świecie: analiza porównawcza
  • Stereotypy przedstawicieli pokoleń Alfa, X, Y, Z i ich źródła
  • Edukacja medialna 4.0 w kontekście pokoleń Z i Alfa: wyzwania edukacyjne, technologiczne i psychokulturowe
  • Dialog vs konflikt międzygeneracyjny w przestrzeniach medialnych: bezpośrednie konfrontacje i strategie unikowe
  • Kompetencje medialne i cyfrowe wybranych generacji medialnych: ujęcia modelowe i wyniki autorskich badań
  • Formy uczestnictwa w kulturze medialnej online: uwarunkowania pokoleniowe i strategie komunikacyjne
  • Pokoleniowe nawyki i rytuały medialne: w stronę cyfrowej etnografii sieci i jej użytkowników
  • Generacje medialne jako obiekty wpływu: od marketingu sieciowego po przemoc symboliczną
  • Pokolenia X,Y,Z na rynku pracy: fakty i mity
  • Generacje w mediach społecznościowych: jak skutecznie tworzyć przekaz
  • Generacje medialne jako twórcy fandomów: w stronę badania zachowań fanowskich
  • Pokolenie Alfa i Z w świecie gry: twórcy i wytwórcy doświadczeń medialnych i światów cyfrowych
  • Narcyzm sieciowy, ekshibicjonizm i wojeryzm medialny a zachowania medialne wybranych generacji
  • Nowe autorytety medialne i influenserzy: źródła wpływu i strategie oddziaływania medialnego
  • Gadżety medialne i nowe środowiska VR, AR, MR a preferencje użytkowników
  • Wykorzystanie mediów do badania generacji medialnych: w stronę nowych metodologii badań
  • Dialog w tradycją w kulturze remiksu, uczestnictwa i konwergencji. Między edukacją a re: mediacją, re-produkcją, re-kontekstualizacją
  • Formy profilaktyki zachowań ryzykownych i patologicznych w sieci a edukacja medialna pokolenia Alfa i Z

 

Uwaga: organizatorzy planują wydanie artykułów naukowych, które przejdą pozytywną recenzję w czasopiśmie „Studia de Cultura”. Strona internetowa: https://studiadecultura.uken.krakow.pl/

 

Chęć uczestnictwa w konferencji należy zgłaszać poprzez formularz zgłoszeniowy (zob. https://forms.gle/V5YkcMWc8Dh6Whqt6) do 1 marca 2025 roku. Do 5.03.2025 roku organizatorzy poinformują o przyjęciu lub odrzuceniu referatu. Następnie przekazane zostaną informacje dotyczące dokonywania opłaty za czynny udział w konferencji. Opłata konferencyjna wynosi: 380 zł dla uczestników stacjonarnych i 250 zł dla uczestników online. Opłata dla studentów i doktorantów wynosi: 280 zł dla uczestników stacjonarnych i 200 zł dla uczestników online. Adres kontaktowy: konferencja.generacjemedialne@gmail.com.