ZESPÓŁ BADAŃ NAD NOWYMI MEDIAMI I DZIENNIKARSTWEM
Zespół zajmuje się tematyką zwiazaną ze skutkami używania nowych technologii, cyfrowym wykluczeniem, nowymi bazami wiedzy, a takze ogólnie pojętym przepływem informacji w Internecie.
Kierownik: dr Agnieszka Walecka-Rynduch
Współpracownicy: dr hab. Magdalena Musiał-Karg (Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr Maria Nowina Konopka (Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJ), dr Wacław Branicki (Wydział Humanistyczny AGH), dr Krystian Dudek (Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej – Wyższa Szkoła Humanitas, Instytut Konsultingowo Doradczy PUBLICO), mgr Magdalena Zawadzka-Wojtaszek (Design PR), dr Magdalena Mateja (Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), dr Marta du Vall, (Katedra Medioznawstwa i Komunikowania Politycznego, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie), dr Magdalena Boczkowska, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej – Wyższa Szkoła Humanitas, dr Dagmara Głuszek-Szafraniec (Instytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Uniwersytet Śląski), dr Aleksandra Powierska (Instytut Filologii Polskiej, UP).
W ramach projektu badań nad nowymi mediami – społecznymi oraz kulturowymi skutkami ich wykorzystywania zajmujemy się następującymi tematami:
- Społeczne i kulturowe skutki użycia nowych technologii
- Kwestie związane z cyfrowym wykluczeniem – diagnoza, możliwości minimalizowania negatywnych skutków
- Internet a nowe modele tworzenia wiedzy (Wikipedia, wikifikacja, folksonomia)
- Informacje pozyskiwane online – ocena jakości, rzetelności, sposoby weryfikacji
- Topologia sieci, mechanizmy rozchodzenia się informacji w obrębie sieci WWW
- Procesy tożsamościowe a internet
- Zagrożenia wywołane użyciem nowych technologii – cyberbullying, cyberslacking, flaming, trolling
- Wykorzystanie nowych mediów w kontekście politycznym, szczególnie przez partie polityczne, obszar kreowania i manipulacji wizerunkiem, polityczny obszar PR i marketingu politycznego
- Wykorzystanie nowych mediów w komunikacji marketingowej, e-pr
- Nowe media i „nowe dziennikarstwo” – dziennikarstwo obywatelskie, blogosfera, użytkownicy mikroblogów
- Etyka w nowych mediach
- Język nowych mediów