ZESPÓŁ BADAŃ NAD KSIĄŻKĄ
Zadania badawcze zespołu koncentrują się na problematyce książki, jej ewolucji, wykorzystaniem książki w edukacji a także propagowaniu czytelnictwa.
Kierownik: dr Wanda Matras-Mastalerz
Współpracownicy i osoby powołane do realizacji poszczególnych zadań: prof. dr hab. Grzegorz Nieć (historyk, bibliolog, bibliofil), dr Magdalena Koziak-Podsiadło (dr sztuki, specjalność sztuki plastyczne, projektowanie książki i ilustracji), dr Lidia Ippoldt (dr nauk humanistycznych, certyfikowany nauczyciel bajkoterapii i biblioterapii), dr Marcin Kania (fotograf, projektant książek i okładek, zastępca Dyrektora Biblioteki Głównej UKEN).
Zakres zainteresowań:
Zadania badawcze realizowane zgodnie z potrzebami współczesnej wiedzy o książce oraz potencjałem zespołu obejmują następujące zagadnienia:
- Problematyka książki, jej ewolucji na przestrzeni dziejów oraz wszystkich aspektów jej współczesnego funkcjonowania.
- Kulturowe, estetyczne, antropologiczne i społeczne wymiary książki.
- Recepcja i utylitarność książki oraz jej wykorzystanie w pedagogice, psychologii, socjologii, medycynie, logopedii i sztuce.
- Wykorzystanie książki w edukacji i zabawie oraz terapii w pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i seniorami.
- Badania, wykłady i warsztaty zorientowane na popularyzację bajkoterapii, biblioterpii i arteterapii, także w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, osobami niepełnosprawnymi, chorującymi przewlekle i in.
- Książka jako historia zdrowienia osób doświadczonych kryzysem.
- Książka narzędziem wsparcia zdrowia i odporności psychicznej człowieka. Edukacyjna, terapeutyczna i socjalizacyjna funkcja lektur.
- Propagowanie różnych form czytelnictwa, rozbudzanie zamiłowań i zainteresowań czytelniczych, uwrażliwianie na estetykę książki.
- Wykorzystanie nowoczesnych form książki w pracy z czytelnikiem (książek multisensorycznych, e-booków, audio-booków, książek dotykowych, obrazkowych, literatury „łatwej w czytaniu”, kart kamishibai i in.).
- Dostarczenie prospołecznych, altruistycznych, empatycznych wzorców zachowań bohaterów literackich na podstawie wyselekcjonowanych tekstów z literatury dla dzieci i młodzieży.
- Książka w kulturze konwergencji. Miejsce i rola książki w zderzeniu „starych” i „nowych” mediów.
Badania Media