ZESPÓŁ BADAŃ NAD KSIĄŻKĄ
Zadania badawcze zespołu koncentrują się na problematyce książki, jej ewolucji, wykorzystaniem książki w edukacji a także propagowaniu czytelnictwa.
Kierownik: dr Wanda Matras
Współpracownicy i osoby powołane do realizacji poszczególnych zadań: dr hab. prof. UP Maria Ostasz (Instytut Filologii Polskiej UP), dr hab. Hubert Kaszyński (Instytut Socjologii UJ), dr Urszula Tokarska (Katedra Psychologii UP), dr Dorota Kamisińska (bibliolog, historyk prasy), dr Marcin Kania (redaktor nacz. czasopisma „Konspekt”), mgr Roksana Kociołek (Instytut Terapii i Edukacji Społecznej), mgr Dorota Bełtkiewicz (logopeda, doktorantka językoznawstwa UP w Krakowie), mgr Paulina Knapik (pracownik Nowohuckiej Biblioteki Publicznej w Krakowie), mgr Daniel Korczykowski (animator kultury, Klub Kulturoterapii „Flaming”).
Zakres zainteresowań:
Zadania badawcze oraz program dydaktyczny i szkoleniowy obejmują następujące zagadnienia:
I. Problematyka książki, jej ewolucji na przestrzeni dziejów oraz wszystkich aspektów jej współczesnego istnienia i funkcjonowania.
- Kulturowe, estetyczne, antropologiczne i społeczne wymiary książki.
- Recepcja i utylitarność książki oraz jej wykorzystanie w pedagogice, psychologii, socjologii, medycynie, logopedii i sztuce.
II. Wykorzystanie książki w edukacji i zabawie oraz terapii w pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i seniorami.
- Badania, wykłady i warsztaty zorientowane na popularyzację bajkoterapii, biblioterpii i arteterapii, także w w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, osobami niepełnosprawnymi, chorującymi przewlekle i in.
- Książka jako historia zdrowienia osób doświadczonych kryzysem.
- Edukacyjna i terapeutyczna funkcja lektur. Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży (w nawiązaniu do priorytetów polityki oświatowej Państwa: Działania na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów).
III. Propagowanie różnych form czytelnictwa, rozbudzanie zamiłowań i zainteresowań czytelniczych, uwrażliwianie na estetykę książki.
- Wykorzystanie nowoczesnych form książki w pracy z czytelnikiem (książek multisensorycznych, e-booków, audio-booków, książek dotykowych, obrazkowych, literatury „łatwej w czytaniu”, kart kamishibai i in.).
- Dostarczenie prospołecznych, altruistycznych, empatycznych wzorców zachowań bohaterów literackich na podstawie wyselekcjonowanych tekstów z literatury dla dzieci i młodzieży.
IV. Książka w kulturze konwergencji. Miejsce i rola książki w zderzeniu „starych” i „nowych” mediów.