Przejdź do menu Przejdź do treści

Projekt: Pokolenie Alfa: strategie medialne i preferencje cyfrowe oraz nowe „kolaboratywne” metody badania (2024 – )

Zespół badawczy:

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

dr hab. Agnieszka Walecka-Rynduch, prof. UJ

Uniwersytet Jagielloński

Założenia projektu

Pierwszy projekt badawczy (por. Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych, realizowany w latach 2018-2023), dotyczący prawidłowego rozpoznania pokoleniowych kompetencji cyfrowych i działanie w duchu medioznawstwa stosowanego, zainspirował nas do podjęcia kolejnego projektu badawczego. Tym razem przedmiotem badania jest pokolenia ALFA (sam termin został stworzony przez badacza pokoleń i futurologa, Mark McCrindle w 2005 roku).

Cechy opisujące tą generację:

  1. pokolenie Alfa (Alpha) – urodzeni w latach 2010–2025;
  2. pokolenie Alfa (Alpha) – określane też jako „Always on” (zawsze podłączeni), „Net Gen” (pokolenie sieci), „Digital Natives” (cyfrowi tubylcy), „Google Kids”.
  3. niezwykle zróżnicowane kulturowo, z dostępem do informacji, jakiego nie doświadczyły żadne wcześniejsze generacje. Liderzy przyszłości, będący całkowicie „na ty” z technologią;
  4. wykazują relatywnie wysoką gotowość technologiczną oraz wewnętrzną motywację do rozwoju cyfrowych kompetencji wykonawczych i proaktywną otwartą postawę na nowe technologie;

 

Punktem wyjścia dla powadzonych badań jest:

  1. istotne przesunięcie w metodach badawczych – perspektywa aktorów (przedstawicieli pokolenia alfa) i obserwatorów (badaczy) zostaje zastąpiona projektami kolaboratywnymi,w których badani funkcjonują także jako eksperci;

 

podejście systemowe w badaniach – jego przedmiotem/uczestnikami są wszystkie kluczowe podmioty/środowiska społeczne obecne w życiu pokolenia alfa, tj. nauczyciele, pedagodzy, rówieśnicy, ewentualnie rodzice.